نویسنده مقاله: رویین  راستکار

حضور جناب اقای استاندار در اولین روزهای کاری در مرز ماهیرود را به فال نیک میگیریم.

به اذعان تجار خراسان جنوبی تاکنون مسئولان استانی در زمینه حل مشکلات بازارچه‌های استان اقدامات زیادی انجام داده‌اند از جمله سفر استاندار خراسان جنوبی در تیرماه سال ۹۳ با هدف رونق بازارچه های استان به کشور افغانستان ولی هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.
در جریان سفر استاندار خراسان جنوبی به کشور افغانستان در تیرماه سال جاری مشکلات بازارچه‌های مرزی استان با والی استان فراه کشور افغانستان مطرح شد و به دلیل اینکه والی این استان دچار اختیار تام در استان فراه نیست مشکلات بازارچه‌های استان به قوت خود باقی‌مانده است.
بازارچه ماهیرود شهرستان سربیشه از سال ۸۸ در خراسان جنوبی راه‌اندازی شده است و بازارچه گلورده و یزدان همیشه جزو ۱۰ بازارچه برتر در زمینه صادرات بوده‌اند که هم اکنون به دلیل عدم به رسیمت شناختن کشور افغانستان صادرات از این بازارچه‌ها از متوسط بازارچه‌های کشور پایین‌تر شده و این بازارچه‌ها با رکود مواجه شده‌اند.
بازارچه مرزی گلورده از سال ۷۲ تا ۸۵ مقام اول تا سوم را در زمینه صادرات در کشور داشته است، بازارچه گلورده شهرستان درمیان از سال ۷۲ در این شهرستان راه‌اندازی شده و در سال‌های اولیه خود از نظر صادرات در کشور بی‌نظیر بوده است.
تا پیش از گشایش بازارچه‌های مرزی سایه قاچاق کالا بر مرزهای این استان سنگینی می‌کرد که راه‌اندازی دو بازارچه مرزی گلورده شهرستان درمیان و یزدان شهرستان زیرکوه تاثیرات خود را بر اشتغال و تامین معیشت ساکنان مناطق مرزی، کنترل قاچاق کالا، افزایش امنیت مرزها و شکوفایی اقتصاد محلی، افزایش رونق مناطق شهری و روستایی بر محدوده‌های مرزی استان گذاشت اما امروز با تعطیلی این بازارچه‌ها اقتصاد محلی دو شهرستان درمیان و زیرکوه با چالش مواجه شده است.
در کشور افغانستان به دلیل وجود روستا‌های زیاد با جمعیت فراوان با رونق مجدد این بازارچه نه تنها سطح درآمد مردم شهرستان زیرکوه بلکه درآمد روستائیان مرزی افغانستان نیز افزایش می‌یابد.
تاکنون میلیاردها تومان در احداث ۴ بازارچه مرزی استان هزینه شده است و اکنون بلا استفاده مانده است از سوی دیگر اقتصاد مردم ساکن در این شهرستان های مرزی به این بازارچه ها بوده است که تأخیر در بازگشایی آنها آهنگ مهاجرت را از این شهرستان ها تندتر خواهد کرد و باید منتظر تبعات امنیتی خالی شدن مرز و اجتماعی حاشیه نشینی شهرها باشیم.
امید است در سایه حمایت و پیگیری های استاندار وسایر مسئولین محترم اقتصادی استان شاهد شکوفایی و رونق اقتصادی دراین بخش باشیم

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله