شاخه مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری روز دوشنبه در کتابخانه مرکزی دانشگاه بیرجند به‌ عنوان قطب علمی و آموزشی شرق کشور راه‌اندازی شد.

همزمان با راه‌اندازی این مرکز تفاهم‌نامه همکاری میان مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری و دانشگاه بیرجند با حضور رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری و رئیس دانشگاه بیرجند به امضا رسید.

رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در آیین امضای این تفاهم‌نامه گفت: با ایجاد شاخه مرکز منطقه‌ای در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، تبادل مدارک علمی فی‌مابین و اشتراک‌گذاری منابع علمی مختلف از قبیل کتاب‌های تخصصی، مقالات مختلف علمی منتشر شده در مجلات معتبر و یا همایش‌های علمی، گزارش‌های فنی و پژوهشی، پایان‌نامه‌ها و… امکانپذیر می‌شود.

محمدجواد دهقانی، صرفه‌جویی در تامین بودجه و اعتبار منابع علمی مورد نیاز دانشگاه‌ها را از مزیت های راه اندازی این مرکز ذکر کرد و افزود: یکی از موثرترین راهکارها برای تحقق اقتصاد مقاومتی بویژه در شرایط تحریم، راه اندازی شاخه مرکز منطقه‌ای در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور است.

وی یادآور شد: براساس تفاهم‌نامه یادشده، امکان ارائه خدمات اطلاع‌رسانی علمی به اعضای هیات علمی، پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه بدون محدودیت فراهم می‌شود.

وی دسترسی مستقیم به منابع علمی پایگاه‌های اطلاعاتی مرکز منطقه‌ای، امکان درج اطلاعات و متن کامل منابع علمی از جمله مقالات، مجلات، مجموعه مقالات، کنفرانس‌ها، متن و چکیده طرح‌های تحقیقاتی و پایان‌نامه‌هایی که در دانشگاه بیرجند تولید و منتشر شده برای نمایه‌سازی در پایگاه‌های اطلاعاتی مرکز منطقه‌ای را از دیگر مزیت های راه اندازی شاخه مرکز منطقه‌ای علوم و فناوری در دانشگاه‌ها برشمرد.

رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: همچنین از این طریق تمامی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی امکان رویت و بهره‌برداری از این منابع علمی را در آینده خواهند داشت.

مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری بر اساس تفاهم‌نامه همکاری میان فرهنگستان علوم جهان و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۷۰ تأسیس شده و هدف اصلی این مرکز تأمین مدارک علمی مورد نیاز اعضای هیات علمی، پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی ایران و کشورهای منطقه است.

از جمله فعالیت‌های مهم مرکز منطقه‌ای می‌توان به برقراری نظام مبادله الکترونیکی اطلاعات بین پژوهشگران ایرانی و کشورهای منطقه، تاسیس انواع پایگاه‌های اطلاعاتی، انتشار گزارش‌های پژوهشی، نشریات علمی و کتاب‌های فارسی و غیر فارسی، حمایت از پژوهش‌های داخلی و منطقه‌ای در حوزه‌های علوم و فناوری، برقراری ارتباط و همکاری علمی با بخش‌های صنعتی، خدماتی و آموزشی برای شناسایی نیازها و تأمین اطلاعات موردنیاز آنها اشاره کرد.

این مرکز در حال حاضر بیش از ۸ میلیون مدرک علمی در پایگاه‌های اطلاعاتی مختلف خود از جمله مقالات نشریات و همایش‌ها، کتاب‌ها، گزارش‌های طرح‌های تحقیقاتی کاربردی و پایان‌نامه‌ها در تمامی حوزه‌های موضوعی از جمله علوم انسانی، فنی و مهندسی، پزشکی، کشاورزی و … و به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی بوده که به‌صورت الکترونیکی به‌صورت IP-Base در اختیار اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان این دانشگاه قرار می‌گیرد.

مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری به‌منظور خدمات‌رسانی بیشتر بیش از ۳۵ شاخه را در دانشگاه‌های مهم کشور و مراکز علمی ازجمله دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، صنعتی اصفهان، گیلان، بوعلی سینا همدان، شهید باهنر کرمان، هرمزگان، ارومیه، پیام نور، دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای کشور، یاسوج، صنعتی سهند تبریز، جامعه المصطفی (ص) و … را تأسیس کرده و بدین ترتیب یک شبکه علمی پیوسته میان دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور فراهم‌شده است.

این مرکز همچنین دارای چندین شاخه در سایر کشورهای منطقه بوده که در چند سال اخیر با هدف گسترش ترویج زبان و ادبیات فارسی مرکز منطقه‌ای نسبت به تاسیس شاخه به‌منظور دسترسی به پایگاه و منابع اطلاعاتی فارسی خود در سایر دانشگاه‌های دارای کرسی زبان فارسی اقدام کرده است که در چند ماه قبل تأسیس شاخه در کشور آذربایجان از جمله آنها بوده است.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله