رئیس مرکز بهداشت شهرستان بیرجند گفت: ناباروری یکی از مشکلات امروز جامعه و درمان این افراد منوط به حمایت های سازمان های بیمه گر است.

مهدی زنگویی مطلق روز سه شنبه در همایش روز جهانی جمعیت در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: هزینه های درمان ناباروری بسیار بالاست و بخش زیادی از این زوج ها توان مالی کافی ندارند، در حالی که انتظار افزایش جمعیت و فرزندآوری زوج های جوان را داریم که حمایت های لازم از این افراد وجود ندارد.

وی اظهار داشت: امروزه پیشرفت های زیادی را در حوزه درمان ناباروری در کشور شاهد هستیم که امید است با حمایت سازمان های بیمه گر، شاهد کاهش ناباروری باشیم هرچند آمار ازدواج در کشور روند افزایشی را نشان می دهد اما طلاق هم رشد صعودی را نشان می دهد که بر نرخ جمعیتی بسیار تاثیرگذار است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان بیرجند تصریح کرد: براساس سرشماری سال ۹۰، نرخ باروری در کشور به کمتر از ۱،۲ فرزند به ازای هر زن کاهش یافته است و سه میلیون زوج در کشور با مشکل ناباروری رو به رو هستند.

وی گفت: اگر روند فرزندآوری در کشور همین گونه ادامه پیدا کند طی سال های ۱۴۱۵ تا ۱۴۲۰ رشد جمعیت منفی می شود و به صفر خواهد رسید.

زنگویی مطلق با اشاره به سیاست های کلی جمعیتی در کشور افزود: فرهنگ سازی در جامعه و ارتقای سطح علمی در این حوزه به عنوان یک گام موثر در ترغیب مردم برای فرزندآوری ضروری است.

وی بیان کرد: آموزش و پرورش نیز می تواند مباحث جمعیتی را در دروس دانش آموزان بگنجاند و در دانشگاه ها به جای واحد تنظیم خانواده، واحد درسی تحکیم و تعالی خانواده را جایگزین کند تا ذهن دانشجویان به این سمت سوق داده شود که بهترین سن ازدواج همین دوران تحصیل است.

وی با تاکید بر اینکه حمایت از خانواده ها قبل، حین و بعد از بارداری یکی از سیاست های جمعیتی در کشور است ادامه داد: در همین زمینه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حمایت های خوبی از مادران باردار را در دستور کار دارد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان بیرجند مناسبت ترین سن را برای باروری ۲۰ تا ۳۵ سال عنوان کرد و گفت: زنان از ۱۵ تا ۴۹ سال توان باروری دارند اما بارداری در سنین کمتر از ۱۸ سال و بیشتر از ۳۵ سال خطراتی برای مادر و فرزند در بر خواهد داشت.

وی بهترین فاصله زمانی بین دو بارداری را سه تا ۵ سال ذکر کرد و افزود: متاسفانه براساس سرشماری سال ۸۵، هشت میلیون نفر در کشور مجرد بوده و ازدواج نکرده اند که بیشتر آنان بین ۲۰ تا ۲۴ سال سن دارند.

زنگویی مطلق عنوان کرد: براساس سرشماری سال ۹۰ متوسط سن بارداری در کشور ۲۳ سال است اما یکی از مشکلات جامعه که زوجین اقدام به فرزندآوری نمی کنند، آینده نگری است.

وی گفت: عده ای از اشتغال بانوان به عنوان مانع برای بارداری یاد می کنند که در این زمینه باید براساس سیاست های جمعیتی کشور حمایت هایی از بانوان شاغل حین و بعد بارداری انجام شود تا خانواده ها دغدغه ای در این زمینه نداشته باشند.

وی به سیاست های جمعیتی ابلاغی مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و افزود: در این سیاست ها به بحث ارتقا و بالندگی جمعیت با افزایش نرخ باروری، رفع موانع ازدواج، کاهش سن ازدواج، حمایت از زوج های جوان و اختصاص خدمات مناسب برای مادران باردار توجه شده که باید مورد توجه واقع شود.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله