نوشته: فرخ نژاد

از هر شهری به عنوان یک اثر هنری بزرگ یاد می شود که لازم است برای جذابیت این اثر هنری در فضای میان ساختمان ها وبناها ، عناصر مکملی ایجاد شود تا زندگی شهری را سامان بخشد ، تجهیزاتی که همچون اثاث یک خانه ، امکان زندگی را در فضای محصور میان سنگ و بتن و شیشه فراهم آورد که از به عنوان مبلمان شهری یاد می شود.

دیگر این که  هدف از طراحی شهری و مبلمان آن ایجاد محیطی خلاق و پرورنده برای مردمی است که در آن زندگی می کنند.

اما آنچه در شهر اول خراسان جنوبی آن هم شهری که از آن به عنوان مهد فرهنگ و هنر یاد می شود چندان دید بصری زیبایی ندارد مبلمانی است که مهندسان، طراحان و هنرمندان خالق آن در شهر بیرجند هستند.

خلاقیت تنها عنصری است که چندان در نقشه طرح های مبلمان شهری بیرجند جایگاهی ندارد و همیشه نیز شهروندان و مسافران، گردشگران را این نمادها، سمبل ها، المان ها ارضا نمی کند طوری که بیشتر آن هایی که از کلان شهرهایی مانند مشهد بیرجند را به عنوان مقصد برمی گزینند با طرح ها و المان هایی که دراین شهر یا نقاط دیگر کشور می بینند زبان به گلایه از طرح ها و المان هایی می گشایند که در خور شهری مانند بیرجند آن هم به عنوان شهر اول خراسان جنوبی نیست.

بارها و بارها نیز مسئولان از آرایش مهندسان و طراحان برای ورودی های شهر گلایه کرده اند و گفته اند که دوازه های شهر بیرجند در شان مرکز استان نیست و باید بیش از این مهندسان راه و شهرسازی و شهرداری همت کنند و طرحی نو دراندازند شاید که کمی طرح ها و سمبل هایی شهروند پسند تر را دراین بیرجند شاهد باشند.

نمونه بی سلیقگی طراحان و مهندسان شهری را می توان در این عید نوروز امسال مثال زد و با این که فصل سفرهای نوروزی یکی از مقاطع حساس به حساب می آید اما مثل این که نوروز آرایی شهر اول خراسان جنوبی هر سال به جای این که نبوغ و ایده های جدیدتر و بهتری را شاهد باشد در مورد آن  ضرب المثل هر سال دریغ از پارسال مصداق می یابد طوری که  دراین زمینه باید گفت شاهد پس رفت به جای پیشرفت هستیم و مسافران و شهروندان هم چندانی رضایتی از این نوروز آرایی شهری بیرجند نداشتند.

نوروز امسال که به پایان رسید امید که مسئولان شهری برای سال بعد از همین حالا به فکر باشند و سفره آرایی نوروزی بیرجند را طوری برای نوروز ۹۸ طراحی کنند که تا حدودی در شان شهر اول استان بوده و رضایت مندی مسافران و شهروندان را هم در پی داشته باشد.

دیگر این که برای نوآوری در المان ها و سمبل های شهری نیز نظر طراحان و هنرمندانی را لحاظ کنند که کمی نوآوری و خلاقیت دارند.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله