بخش خصوصی در صنایع جوار ریلی راه آهن شرق کشور با توجه به موقعیت ترانزیتی این منطقه سرمایه گذاری می کند.

اداره کل راه آهن شرق به مرکزیت شهرستان طبس در استان خراسان جنوبی ۴۱ ایستگاه باری و مسافری دارد که از ایستگاه کاشمر آغاز و به ایستگاه جندق ختم می شود و در طول مسیر خود معادن و صنایع و کارخانه های مختلف و شهرستان های بزرگ و کوچک از جمله تربت حیدریه، فیض آباد، گناباد، طبس، خواف و غیره را پوشش می دهد.
این اداره کل دارای ۸۹۰ کیلومتر خط اصلی و ۱۱۶ کیلومتر خطوط انشعابی و فرعی بارگیری صنعتی و تجاری است.
راه آهن شرق بهترین کریدور مسیر ترانزیتی کشور است و توانسته عنوان نخست بهره وری کشوری را کسب کند.
از پروژه های مهم این اداره کل، راه آهن خواف – هرات و اتصال آن به ایستگاه جونو است و در مسیر کریدور جدید ریلی ایران – افغانستان، تاجیکستان، قرقیزستان، چین، ازبکستان و ایران به دریای آزاد قرار گرفته که در قالب چهار قطعه به طول ۱۹۱ کیلومتر است و هفته گذشته نخستین محموله میلگرد با حمل ترکیبی در ایستگاه خواف تخلیه شد.
از طرفی خطوط راه آهن شرق می‌تواند با توجه به موقعیت ممتاز ترانزیتی کشور از اقتصادی ترین خطوط راه آهن کشور باشد.
با این حال نبود امکانات خدمات و نیاز به واحد تعمیرات اساسی لوکوموتیو و واگن برای خطوط راه آهن منطقه شرق کشور با توجه به موقعیت استراتژیک حمل و نقل ریلی در ترانزیت و حمل بار در آینده، به شدت احساس می شود.
معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس به  گفت: پیش‌ بینی می‌شود در چهار سال آینده خط راه آهن شرق کشور به بزرگترین خط ریلی حمل و نقل بار در کشور تبدیل شود که مستلزم ارائه خدمات گسترده‌تری است.
سید مهدی طلائی مقدم با بیان اینکه شهرستان طبس تنها نقطه استان است که به ریل دسترسی دارد افزود: وجود صنایع جوار ریلی از ملزوماتی است که در برنامه چشم انداز توسعه شهرستان طبس در افق ۱۴۰۴ نیز بر آن تاکید شده که موجب توسعه و رشد صنایع داخل کشور نیز می‌شود.
وی با تشکر از پیگیری های مدیرکل راه آهن شرق بیان کرد: بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در صنایع جوار ریلی و ایجاد بزرگترین واحد تعمیرات لوکوموتیو و واگن شرق کشور در طبس ورود کرد که با سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد تومان انجام خواهد شد.
فرماندار ویژه طبس گفت: این هزینه در جهت ایجاد سوله ها و تجهیزات است و غیر از خرید لوکوموتیو و واگن است و اگر شهرک صنعتی ریلی لحاظ شود می تواند تا ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری مستقیم بخش خصوصی را داشته باشد.
وی افزود: دستگاه ‌های اجرایی شهرستان طبس برای آماده سازی زیرساخت های آن همکاری می‌کنند و جانمایی آن به نحوی است که دسترسی به راه آهن نزدیک باشد.
طلائی مقدم اظهار داشت: با این مجموعه زمینه اشتغالزایی ۱۶۰ نفر به طور مستقیم فراهم می‌شود و وقتی تعمیرات اساسی لوکوموتیو و واگن از صفر تا صد را داشته باشیم نیاز به قطعه نیز خواهیم داشت که خوشبختانه در داخل کشور تولید می شود و بنابراین بالغ بر ۲ هزار اشتغال غیرمستقیم ایجاد خواهد کرد.
مدیرکل راه آهن شرق  از رایزنی های مختلف برای ایجاد صنایع جوار ریلی خبر داد و افزود: این فعالیت ها مربوط به بخش خصوصی است و دولت نقشی در آن ندارد و ما فقط تسهیل کننده شرایطی هستیم که بخش خصوصی در این عرصه سرمایه گذاری کند.
حسن ماسوری گفت: شرکت پرس از متولیان ورود لوکوموتیوهای جدید چینی بوده و قرار است در آینده نزدیک، تعداد ۳۰ لوکوموتیو وارد کند و با همکاری دیگر شرکت ها تمامی لوکوموتیوهای با همین مدل یعنی ساخت کشور چین در مسیر اصفهان و هرمزگان را به منطقه شرق کشور انتقال دهد.
وی بیان کرد: تعداد قطارهایی که در آینده نزدیک پیش بینی می شود از این منطقه عبور کنند روزانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ رام قطار باری است که اگر هر قطار حداقل ۴۰ واگن داشته باشد حدود چهار هزار تا هشت هزار واگن در روز در منطقه ما سیر خواهند کرد و این نشان می دهد علاوه بر سرعت بخشیدن در اجرای خط دوم در این مسیر استراتژیک یک واحد تعمیراتی اساسی واگن نیز برای تعمیرات واگن‌های در مسیر موردنیاز باشد.
مدیرکل راه آهن شرق با اشاره به سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد تومانی شرکت پرس در طبس گفت: این شرکت در تهران و کرج واحدهای بزرگ تعمیراتی دارد و براساس آینده نگری که کردند قرار است یک سرمایه گذاری مولد در حوزه لکوموتیو و واگن را اینجا انجام دهند.
به گزارش ایرنا این واحد تعمیراتی تمام لوکوموتیوهای منطقه شرق کشور و همچنین ۷۴ لوکوموتیو در حال ورود به کشور را می تواند زیر پوشش قرار دهد.
راه آهن شرق دارای بزرگترین شبکه ریلی کشور است که در استان های خراسان جنوبی، خراسان رضوی و یزد است و اکنون رتبه سوم بارگیری را در کشور دارد.
طبس در ۲۷۰ کیلومتری غرب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله