سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند گفت: بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند به عنوان مرکز درمان سکته های مغزی در استان مشخص شده است.

محمد دهقانی فیروزآبادی روز یکشنبه در نشست خبری با موضوع «عوامل موثر بر سکته مغزی» افزود: نخستین بخش مراقبت‌های ویژه بیماران سکته حاد مغزی (SCU) شهریور سال گذشته با ۶ تخت فعال، مانیتورینگ و آنژیوگرافی زیر نظر ۲ پزشک فوق تخصص برای درمان بیماران سکته مغزی در این بیمارستان راه اندازی شد.
وی با بیان اینکه بیمار از لحظه ورود تحت مراقبت های ویژه قرار می گیرد گفت: در صورت مراجعه به موقع به این بخش بیماران پس از تزریق دارو، آنژیوگرافی و کاهش عوارض ناشی از سکته مغزی ترخیص می شوند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: با اجرای طرح تحول نظام سلامت نگاه ویژه ای به درمان بیماری سکته مغزی در کشور شد و قبل از اجرای این طرح تزریق داروی RTA برای جلوگیری از آسیب های ناشی از سکته مغزی بسیار گران قیمت بود و بیماران بسیاری قادر به پرداخت آن نبودند.
وی اظهار داشت: در حال حاضر از ۶۰۰ بیمارستان دولتی در کشور فقط ۱۰ درصد آنها (۶۰ بیمارستان) دارای بخش SCU هستند که یکی از آنها بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند است.
دهقانی فیروزآبادی گفت: این امکان فراهم شده بیمارستان ها در صورت داشتن متخصص و جراح مغز و اعصاب همچنین زیرساخت های لازم می توانند این بخش را دریافت کنند.

** سکته مغزی به دلیل انسداد رگ شایع تر است
وی ادامه داد: ۷۵ درصد سکته های مغزی به دلیل انسداد رگ های مغز روی می دهد که در این زمینه امسال ۵۲ بیمار در بیمارستان ولیعصر پذیرش شدند.
وی گفت: به بیمارانی که دچار انسداد رگ ها می شوند در صورت مراجعه به موقع و دارابودن شرایط لازم داروی RTA تزریق می شود.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند با بیان اینکه تزریق این دارو سبب کاهش چشمگیر عوارض سکته می شود اظهار داشت: از مجموع بیمارانی که در استان پذیرش شدند ۱۴ نفر شرایط دریافت این دارو را داشته و بقیه به دلیل عدم مراجعه به موقع در بازه زمانی سه تا چهار ساعت و نیم بعد از بروز علایم، دارو را دریافت نکرده اند.
وی گفت: انسداد رگ های مغزی در بیمارانی که دچار سکته مغزی می شوند بسیار شایع تر از پارگی رگ است و با توجه به دو نوع بیماری سکته مغزی که به صورت انسداد رگ یا پارگی رگ صورت می گیرد در این مرکز به بیماران خدمات ارائه می شود.
دهقانی فیروزآبادی تصریح کرد: در کشور بعد از سکته های قلبی شایع ترین عامل مرگ و میر سکته های مغزی است و با توجه به این موضوع اطلاع رسانی و آگاه سازی جامعه درباره پیشگیری از عوامل بروز این بیماری بسیار حایز اهمیت است.
وی گفت: عوارض ناشی از سکته های مغزی علاوه بر تبعات جسمی که به همراه دارد، بار مالی سنگینی را به خانواده ها وارد می کند که سبب فقر مالی بسیاری از بیماران نیز می شود.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله